Choć treść wydaje się najważniejszym elementem każdej prezentacji multimedialnej, wiele osób pomija znaczenie samej czcionki. W praktyce natomiast to właśnie od niej zależy przejrzystość i czytelność poszczególnych slajdów. Biorąc to pod uwagę, na jej wybór warto poświęcić odpowiednio dużo czasu. Zwłaszcza że ewentualne błędy w tej kwestii mogą przełożyć się na nieudany pokaz.

Jak wybrać czcionkę do prezentacji multimedialnej? O tym musisz pamiętać!

 Na wstępie na pewno należy podkreślić, że trudno wskazać jeden, uniwersalny font, który sprawdzi się w każdej sytuacji i w dowolnym projekcie. Wiele zależy bowiem od typu prezentacji, jak również od tego, do kogo jest ona kierowana i jaki cel chcesz dzięki niej osiągnąć.

Inna czcionka okaże się odpowiednia w biznesowej prezentacji dla firm, a inna na uczelni, czy też podczas przedstawiania nowej usługi potencjalnym klientom. Istotna jest ponadto ilość tekstu na slajdach, jego ułożenie oraz design całości. Biorąc to wszystko pod uwagę, warto przed podjęciem decyzji rozważyć kilka kwestii.

Czcionka szeryfowa czy bezszeryfowa w prezentacji multimedialnej?

 Podstawową sprawą wydaje się podział fontów na dwa rodzaje, które różnią się pod kątem wizualnym, co ma oczywiście wpływ na ich przydatność w konkretnych sytuacjach. Poniżej opisujemy ich wygląd.

  • Czcionka bezszeryfowa. Świetnie nadaje się do prezentacji biznesowych. Dlaczego? Ponieważ jest pozbawiona ozdobników (szeryfów), czyli charakterystycznych ogonków, które sprawiają, że tekst niejako „dekoruje” slajd. W biznesie liczy się natomiast prostota, minimalizm i maksymalna przejrzystość. Prezentacja spełniająca te wymogi gwarantuje klarowny przekaz, powoduje też, że odbiorcy skupiają się na omawianych przez Ciebie treściach. A przecież właśnie to jest w tym wszystkim najważniejsze. Jakie czcionki bezszeryfowe są dostępne w programie PowerPoint? Wśród popularnych fontów znajduje się Arial i Tahoma. Wskazać możemy także na takie czcionki jak Calibri, Helvetica oraz Verdana.
  • Czcionka szeryfowa. Jak nietrudno się domyślić, zawiera wspomniane ozdobniki, dzięki którym tekst ma być przyjemniejszy dla oka. Między innymi właśnie dlatego stosowane są one w publikacjach drukowanych, a więc w książkach, czy w rozmaitych katalogach. Jeśli zaś chodzi o prezentacje multimedialne, warto po nie sięgać w mniej formalnych projektach – mowa tutaj na przykład o przemówieniach na uczelni, choć sprawdzą się też na niektórych konferencjach i wykładach. Spośród fontów szeryfowych wymienić musimy takie nazwy jak Times New Roman, Garamond i Georgia.

 Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby w ramach jednej prezentacji wykorzystać zarówno czcionkę bezszeryfową, jak i szeryfową. Z tej pierwszej powstaną najważniejsze treści, natomiast druga pozwoli Ci nieco uatrakcyjnić nagłówków.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze fontu do prezentacji multimedialnej?

 Niezależnie od wyboru fontu, w każdym projekcie ogromne znaczenie ma spójność. Jeśli więc używasz czcionki szeryfowej w nagłówkach, niech pojawi się ona w każdym z nich. Naturalnie to samo tyczy się samego typu fontu. Przechodzenie z Calibri na Georgię, by skończyć tekstem pisanym Helveticą, nie jest dobrym pomysłem. I to bez względu na charakter prezentacji.

Jeżeli zależy Ci na poprawie atrakcyjności tekstu, a jednocześnie chcesz zadbać o jego czytelność, stosuj pogrubienia, wypunktowania, kursywę i podkreślenie.

Pamiętaj, że istotna jest też wielkość czcionki. Powinna być ona należycie dopasowana do okna slajdu, tak aby nie była ani za duża, ani zbyt mała. Ważny jest w tym przypadku rozmiar wyświetlacza, a także obsługiwana rozdzielczość.

Optymalna czcionka w prezentacji multimedialnej musi ułatwiać przyswajanie przekazywanych informacji. Bo choć uznaje się, że im mniej tekstu na slajdach, tym lepiej, to nadal pełni on istotną funkcję. Zwłaszcza gdy zadbasz o to, aby był ładny i czytelny zarazem.

źródło: TWORZENIE PREZENTACJI

Marta
Podziel się ze światem szczyptą informacji o sobie. Mogą one zostać upublicznione.

    Comments are closed.