Dążenie do sprzedaży oferowanych produktów jak największej liczbie klientów to zadanie dla każdego sprzedawcy, bez względu na to, jaki dokładnie sklep prowadzi. W tym procesie istotną funkcję spełnia tak zwany merchandising. W poniższym artykule wyjaśniamy to pojęcie, a także tłumaczymy, dlaczego warto mieć je cały czas na uwadze.

Co to jest merchandising w sklepie?

 Merchandising to szeroka grupa działań, których realizacja ma jeden cel – zwiększenie sprzedaży. Spośród nich wymienić możemy przede wszystkim przygotowanie i realizację strategii marketingowej, ale również:

  • ustalanie cen, w tym wszelkich rabatów i obniżek promocyjnych,
  • tworzenie ekspozycji w sklepie,
  • reklamowanie produktów bądź usług,
  • informowanie o zmianach w ofercie,
  • zarządzanie asortymentem.

Merchandising ma bezpośredni związek z marketingiem handlowym. W jego przypadku zawsze chodzi o poprawę wyników sprzedażowych poprzez zainteresowanie potencjalnych klientów, a także zachęcenie ich do podjęcia decyzji, która będzie korzystna z punktu widzenia firmy.

Przykłady i rodzaje merchandisingu

 Z racji tego, że omawiane pojęcie odnosi się do tak szerokich i zróżnicowanych działań, sprzedawcy i osoby odpowiedzialne za marketing korzystają z kilku form merchandisingu. Dobierane są one w zależności do specyfiki oferowanych produktów bądź usług, jak również możliwości samej firmy. Nieco inaczej będzie to wyglądało wówczas, gdy sprzedaż prowadzona jest w głównej mierze stacjonarnie, a inaczej przy okazji działalności online.

Istotne jest także to, co sprzedajesz. Jeżeli w ofercie znajduje się odzież, z pewnością zainteresuje Cię fashion merchandising, który skupia się na analizie aktualnych trendów, dostosowywaniu kolorystyki i designu proponowanych ubrań, czy też na badaniu zachowań konsumentów.

Rozróżnić musimy ponadto merchandising handlowy od merchandisingu producenckiego. W pierwszym przypadku mowa jest o działaniach skupiających się na samym sklepie – jego polityce i towarach. Drugie pojęcie natomiast odnosi się to promowaniu produktów konkretnej marki.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze tak zwany visual merchandising. Obejmuje on działania mające na celu właściwe zaprezentowanie produktów bądź usług – w taki sposób, by podkreślić ich zalety, a jednocześnie zachęcić potencjalnych klientów do tego, by zwrócili na nie uwagę.

Merchandising a współpraca z dostawcami

 Skoro wiesz już, co to jest merchandising i jakie są jego rodzaje, dobrze będzie skupić się na samych produktach, które powinny być w tym wszystkim najważniejsze. Bez atrakcyjnej oferty trudno bowiem liczyć na zadowalające wyniki sprzedaży. Nawet w przypadku realizacji najlepszej strategii marketingowej.

Największym problemem, z jakim przeważnie zmagają się handlowcy, jest trudność w znalezieniu zaufanych dostawców, którzy zagwarantują z jednej strony korzystne warunki finansowe, a z drugiej ciekawe produkty, wzbudzające zainteresowanie wśród kupujących. To właśnie dzięki nim merchandising w sklepie ma w ogóle sens.

Gdzie zatem szukać takich towarów? Na przykład w chińskich centrach handlowych. Mowa tutaj o dużych kompleksach, które zbierają dostawców dostarczających produkty pochodzenia azjatyckiego. Przede wszystkim chińskiego, ale nie tylko. Dlaczego akurat takie miejsca mogą być ważne dla merchandisingu? Ano dlatego, że dzięki nim jesteś w stanie nawiązać współpracę z handlowcami proponującymi niezwykle szeroki wybór towarów różnego typu. Chińskie centra handlowe to prawdziwy raj dla sprzedawców szukających:

  • odzieży,
  • zabawek,
  • elektronarzędzi,
  • akcesoriów do domu,
  • obuwie,
  • elektronikę,
  • tekstylia,
  • sprzęt sportowy i turystyczny.

Wymieniać można tak bez końca. Jedno jest pewne – tego typu miejsca pozwalają Ci z dużą swobodą zmieniać i dostosowywać ofertę. Wszystko po to, by móc następnie przygotować skuteczną strategię marketingową, która przyniesie realne efekty w postaci lepszych wyników sprzedaży, a co za tym idzie, dodatkowych środków pieniężnych.

Marta
Podziel się ze światem szczyptą informacji o sobie. Mogą one zostać upublicznione.

    Comments are closed.