Merchandising w sklepie – na czym polega?
Dążenie do sprzedaży oferowanych produktów jak największej liczbie klientów to zadanie dla każdego sprzedawcy, bez względu na to, jaki dokładnie sklep prowadzi. W tym procesie istotną funkcję spełnia tak zwany merchandising. W poniższym artykule wyjaśniamy to pojęcie, a także tłumaczymy, dlaczego warto mieć je cały czas na uwadze.
Co to jest merchandising w sklepie?
Merchandising to szeroka grupa działań, których realizacja ma jeden cel – zwiększenie sprzedaży. Spośród nich wymienić możemy przede wszystkim przygotowanie i realizację strategii marketingowej, ale również:
- ustalanie cen, w tym wszelkich rabatów i obniżek promocyjnych,
- tworzenie ekspozycji w sklepie,
- reklamowanie produktów bądź usług,
- informowanie o zmianach w ofercie,
- zarządzanie asortymentem.
Merchandising ma bezpośredni związek z marketingiem handlowym. W jego przypadku zawsze chodzi o poprawę wyników sprzedażowych poprzez zainteresowanie potencjalnych klientów, a także zachęcenie ich do podjęcia decyzji, która będzie korzystna z punktu widzenia firmy.
Przykłady i rodzaje merchandisingu
Z racji tego, że omawiane pojęcie odnosi się do tak szerokich i zróżnicowanych działań, sprzedawcy i osoby odpowiedzialne za marketing korzystają z kilku form merchandisingu. Dobierane są one w zależności do specyfiki oferowanych produktów bądź usług, jak również możliwości samej firmy. Nieco inaczej będzie to wyglądało wówczas, gdy sprzedaż prowadzona jest w głównej mierze stacjonarnie, a inaczej przy okazji działalności online.
Istotne jest także to, co sprzedajesz. Jeżeli w ofercie znajduje się odzież, z pewnością zainteresuje Cię fashion merchandising, który skupia się na analizie aktualnych trendów, dostosowywaniu kolorystyki i designu proponowanych ubrań, czy też na badaniu zachowań konsumentów.
Rozróżnić musimy ponadto merchandising handlowy od merchandisingu producenckiego. W pierwszym przypadku mowa jest o działaniach skupiających się na samym sklepie – jego polityce i towarach. Drugie pojęcie natomiast odnosi się to promowaniu produktów konkretnej marki.
Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze tak zwany visual merchandising. Obejmuje on działania mające na celu właściwe zaprezentowanie produktów bądź usług – w taki sposób, by podkreślić ich zalety, a jednocześnie zachęcić potencjalnych klientów do tego, by zwrócili na nie uwagę.
Merchandising a współpraca z dostawcami
Skoro wiesz już, co to jest merchandising i jakie są jego rodzaje, dobrze będzie skupić się na samych produktach, które powinny być w tym wszystkim najważniejsze. Bez atrakcyjnej oferty trudno bowiem liczyć na zadowalające wyniki sprzedaży. Nawet w przypadku realizacji najlepszej strategii marketingowej.
Największym problemem, z jakim przeważnie zmagają się handlowcy, jest trudność w znalezieniu zaufanych dostawców, którzy zagwarantują z jednej strony korzystne warunki finansowe, a z drugiej ciekawe produkty, wzbudzające zainteresowanie wśród kupujących. To właśnie dzięki nim merchandising w sklepie ma w ogóle sens.
Gdzie zatem szukać takich towarów? Na przykład w chińskich centrach handlowych. Mowa tutaj o dużych kompleksach, które zbierają dostawców dostarczających produkty pochodzenia azjatyckiego. Przede wszystkim chińskiego, ale nie tylko. Dlaczego akurat takie miejsca mogą być ważne dla merchandisingu? Ano dlatego, że dzięki nim jesteś w stanie nawiązać współpracę z handlowcami proponującymi niezwykle szeroki wybór towarów różnego typu. Chińskie centra handlowe to prawdziwy raj dla sprzedawców szukających:
- odzieży,
- zabawek,
- elektronarzędzi,
- akcesoriów do domu,
- obuwie,
- elektronikę,
- tekstylia,
- sprzęt sportowy i turystyczny.
Wymieniać można tak bez końca. Jedno jest pewne – tego typu miejsca pozwalają Ci z dużą swobodą zmieniać i dostosowywać ofertę. Wszystko po to, by móc następnie przygotować skuteczną strategię marketingową, która przyniesie realne efekty w postaci lepszych wyników sprzedaży, a co za tym idzie, dodatkowych środków pieniężnych.